وقتیـــ آسمانــــ بهـ زمینـ میچسبد

وقتیـــ آسمانــــ بهـ زمینـ میچسبد

اینجا، جیغ از جفنگیات ، خزعبلات ، تفکرات خود می نویسد!
وقتیـــ آسمانــــ بهـ زمینـ میچسبد

وقتیـــ آسمانــــ بهـ زمینـ میچسبد

اینجا، جیغ از جفنگیات ، خزعبلات ، تفکرات خود می نویسد!

قهرمانان علم در سال 2008

هشت ایده برای نجات بشر


نشریه نیوساینتیست که در گروه نشریات معتبر علمی قرار دارد، در روزهای پایانی سال 2008 میلادی به بررسی و رتبه بندی فعالیت های علمی در جهان پرداخته و اسامی مشاهیر علمی را که در این سال خبرساز بوده اند، اعلام کرده است. به گزارش واحد مرکزی خبر نشریه معتبر نیوساینتیست در گزارش اخیر خود هشت تن از دانشمندانی را که فعالیت های آنان در راستای نجات بشر، سیاره زمین و حفظ محیط زیست بوده است، معرفی کرد.



1- استیون چو؛ «چو» برنده جایزه نوبل فیزیک و مدیر آزمایشگاه ملی لارنس برکلی است که به تازگی توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور منتخب امریکا، به عنوان یکی از کاندیداهای وزارت نیرو و انرژی این کشور انتخاب شد. وی در هر دو زمینه تغییرات جوی و گرمایش زمین و همچنین بازیافت مواد غذایی به عنوان منابع انرژی، توانایی های لازم را دارد و می تواند در سال آینده نقشی موثر در تامین منابع انرژی به خصوص در میان ملت های نیازمند به این منابع داشته باشد.




2- جرج چرچ؛ وی یکی از استادان دانشگاه هاروارد است و برای اولین بار شرکتی را به منظور تعیین کامل توالی ژنوم مشتریان خود احداث کرد. وی در فاز اول این پروژه قصد تعیین توالی کامل ژنوم صد هزار انسان را دارد. در عین حال «چرچ» در حال پژوهش روی سوخت های زیستی است و قصد دارد با ایجاد تغییرات در باکتری ها، نوعی سوخت پاک تولید کند.






3- سوانته پابو؛ وی در موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک در لایپزیک آلمان موفق به تعیین توالی
DNA باستانی از صورت انسان های اولیه شد. در سال جاری وی به همراه همکارانش موفق به تکمیل این توالی از انسان های اولیه شدند و در عین حال توانستند نسخه اولیه یی از توالی ژنوم ماموت ها را نیز به دست بیاورند. تلاش های وی در زمینه تکامل، انسان شناسی و طب زیستی همچنان ادامه دارد.


 



4- آلن استرن؛ یکی از مقامات ارشد ناساست که به تازگی به دلیل عدم پذیرش قطع بودجه های مرتبط با تحقیقات فضایی استعفا داده است. وی در حال حاضر اجرای عملیات ماموریت سفر به مشتری را بر عهده دارد.


 


5- جان پندری؛ وی یکی از استادان کالج سلطنتی لندن و در حال تحقیق روی موضوعی است که در سال 2008 توجه گروهی وسیع از جوامع را به خود معطوف کرد. وی در حال تکمیل جامه نامرئی یا پارچه نامرئی است و نتایجی که تاکنون به دست آورده، قابل توجه است.




6- پیتر اسمیت؛ «اسمیت» از دانشگاه آریزونا مدیر عملیات کاوشگر فونیکس روی سیاره مریخ بوده است. این کاوشگر اطلاعات بسیار باارزشی از این سیاره ناشناخته به دانشمندان ارائه کرده و میلیون ها تصویر از سطح سیاره مریخ تهیه و ثبت کرده است.



 


7- کن کالدریا؛ تحقیقات وی در دانشگاه استنفورد در زمینه مهندسی زمین بوده، وی طی سال ها تحقیقات در حال کشف راه حل هایی موثر برای نجات زمین از گرمایش جهانی است. وی در سال اخیر در انگلستان سخنرانی درباره شیوه های کاهش گرمای جهانی ارائه کرده است و در سال آینده نیز جلسه یی مبنی بر مهندسی زمین در کپنهاگ خواهد داشت. در این جلسه سران کشورها برای امضای معاهده جایگزین معاهده کیوتو حضور خواهند یافت.



8- لین ایوانز؛ وی در سمت ریاست برخورددهنده بزرگ هادرون در سرن، یکی از نقش های اصلی بزرگ ترین داستان علمی سال را بر عهده دارد. زمانی که این آزمایشگاه بزرگ در ماه سپتامبر فعالیت خود را آغاز کرد، ذرات هیگز، ماده تاریک و وجود ابعاد دیگر، موضوعاتی بودند که ذهن قشر وسیعی را به خود مشغول کرده بود و میلیاردها نفر از طریق تلویزیون شاهد روشن کردن این دستگاه بودند. اکنون برای دست یافتن به جواب این سوال ها باید در انتظار تعمیر برخورددهنده هادرون بود.

نشریه نیوساینتیست در قسمتی دیگر از گزارش خود به نام افرادی اشاره کرده است که در سال 2008 به نوعی بر دنیای علم تاثیر گذاشته اند. «کلودیو کاستلو» اولین گیرنده نای بازسازی شده توسط سلول های بنیادین در جهان و همچنین «باراک اوباما» به دلیل برگزیدن مشاهیر علم به عنوان قسمتی بزرگ از هیات دولت خود، از جمله این افراد هستند.