وقتیـــ آسمانــــ بهـ زمینـ میچسبد

وقتیـــ آسمانــــ بهـ زمینـ میچسبد

اینجا، جیغ از جفنگیات ، خزعبلات ، تفکرات خود می نویسد!
وقتیـــ آسمانــــ بهـ زمینـ میچسبد

وقتیـــ آسمانــــ بهـ زمینـ میچسبد

اینجا، جیغ از جفنگیات ، خزعبلات ، تفکرات خود می نویسد!

بُرقعـــــ نقابیــــ برایـــ امرار معاشــــ

روزنامه صبح ساحل روز دوشنبه۱۲ بهمن ۱۳۸۸ در صفحه نخست خود پیکر یک بُرقع پوش در حال نمایش را منتشر کرده است و مرا واداشته است تا مراتب افسوس خود را بیان کنم و یادآوری نمایم که ما مردمان خطه ی جنوب همگی فارس بوده ایم و هویت و نشانی ما پارسی بوده است و نشانی از عرب نداشته ایم. برقع از نشان ایرانیان نبوده است همین طور که برای ادای کلمه بُرقع باید بادی پر حجم در گلو هم باندازیم و بعد از اینکه این نماد نا مبارک پا به این خطه می گذارد بندری ها که ق نداشته اند و یا گلوشان آنقدر پهن و کلفت نبوده ق را ک یعنب بُرکه نامیدند. درست نمی دانم از چه سالی این حربه شیطان به این خطه انداخته شده است و تعداد اندکی هم از ساحل نشینان به این بیماریه بُرکه پوشی مبتلا شده اند. البته کسانی که که در محلشان باد های گرم و سوزان تابستان می وزید احتمالا کسانی بودند که از ان نوع پوشش که ( برکه های بزرگ گلَنَگی ) استفاده کرده اند و تعداد اندکی هم از بانوان متمول با آوزیزان کردن حلقه های طلا به بند برکه ی خود به مردم افاده می فروختند و این نوع برکه ها تنها یک باریکه پارچه ای دور تا دور دایره صورتشان را احاطه می کرد و هر چه فاصله آبادی ها  از دریا دور تر می شد با این برکه ها مردم آشنا نبودند و از زمانی که آموختن سواد برای مردم اجباری شد ( حداقل 80 سال پیش ) و دختران و بانوان پا به مدرسه ها و اداره ها گذاشتند برکه پس زده شد اما وقتی پدیده بیکاری در ایران افزایش یافت و بیکاران سایر استان ها نیز به این بندر آمدند و بیکاران برای کسب درآمد خود به بازار قشم روی آوردند و استعمار کالای قاچاق و نوعی بردگی و برده داری نو در استان به وجود آمد ( برقع عربی ) بهترین وسیله بود که قاچاقچیان از آن استفاده کنند و در پی آن از بانوان استان و حتی شهرستان های دیگر در پشت برقع به قاچاق کالا مشغول شدند و شبکه وسیعی در ایران به کمک این برقع ایجاد شده است .

و اگر بُرقع را یک معضل بدانیم ساده لوحی کرده ایم چرا که نمایش دهندگان برقع پوشی دست به یک استعمار فرهنگی وسعی زده اند تا برای استعمار اقتصادی خود نهادینه کنند و از سویی چون برقع نمادی از عربیت است برای تمامیت ارزی کشور زیان بار است. سرزمینی که چندین هزار سال به سرزمین خلیج فارس شناخته می شود به عربهای مست و بی هویت جرات داده ایم تا سخن نامربوطی بگویند و ما را به خشم آورند .

ما ایرانی های دلیر و هنرمند و دانش پژوه چرا برکه را نماد سرزمین خود قرار دهیم و با نمایش آن ببالیم .

هر گاه برقع را پس زدیم و به سرزمینشان فرستادیم بردگی زنان و مردان استان از استعمار اقتصادی و فرهنگی رها نیده ایم و خود اختیار همه چیز را به دست گرفته ام .


دیگر اینکه هنر چتربازی که یکی از هنرهای ردان شجاع و رزمندگان است به کسانی داده اند که زیر پوشش بُرقع به دزدی و قاچاق کالا اشتغال دارند و کسانی که به بُرقع می بالند هدف دشمن را دنبال می کنند.

                                                                          فرخنده پیشدادفر 1388/11/13


ته نوشت:

1. خانم فرخنده پیشدادفر یک از نویسنده های قدیمی بندرعباس هستند که 7 جلد کتاب دارند و تمامی مطالب کتاب هاشان در سازمان یونسکو دارای کد می باشد.

2. منتقد می گه برقع  حجاب خواهران و مادران ما هست. من می گم بندریا جلویل داشتن یا لیسی اون حجاب نیست؟ که حتما باید یه چیزی رو صورتشون بزارن تا بشه حجاب؟  اسلام خودش گفته قرص صورت بیرون باشه حالا برقع شد حجاب؟

3. به این مدافع برقع یکی بگه که اون چیزی که انداخته بشه روی صورت مال عرباست.

4. اگه کسی مخالفه حرف منه لطفا با سند و منطق حرفشو بزنه و گرنه فحش می دم.